New Craze! Cadbury Crunchie.


Siyes, sekarang aku dah gian makan coklat Cadbury Crunchie pulak. Puncanya masa dalam perjalanan pulang ke kampus hari tu lah. Aku singgah isi minyak kat Petronas, perut tiba-tiba lapar. Aku usha kedai kat Petronas tu dan terbeli Cadbury Crunchie. Sekali makan sedap seh! Harga aku dah tak fikir dah walaupun agak mahal seketul dalam RM3.50-3.90. Janji perut rasa puas. Memang aku rasa berbaloilah dengan harga dan kesedapannya tu. Haha.

Cuma satu jek slek. Kat sini cuma satu kedai jek yang jual Cadbury Crunchie. Nak tahu kat mana? Kat Petronas lah! Hahaha. Kedai lain belum ada jual lagi. 7Eleven kat sini pun takder jual. Agak-agak gian nak makan Cadbury Crunchie aku rempit ke Petronas. Orang lain pergi Petronas isi minyak, aku pulak isi perut dengan coklat. Haha.


Ok, di sini aku selitkan sedikit fakta mengenai Cadbury. Sambil kita makan sambil kita tambah ilmu di kepala hotak. Kita baca sikit tentang sejarah ringkas produk Cadbury nih.

1865 – Cadbury Cocoa Essence
1875 – Cadbury Easter Eggs
1897 – Cadbury Milk Chocolate
1905 – Cadbury Dairy Milk
1908 – Cadbury Bournville Chocolate
1915 – Cadbury Milk Tray
1920 – Cadbury Flake
1923 РCadbury Cr̬me Eggs
1929 – Cadbury Crunchie
1938 – Cadbury Roses
1948 – Cadbury Fudge
1968 – Cadbury Picnic
1960 – Cadbury Buttons
1970 – Cadbury Curly Wurly
1983 – Cadbury Wispa
1985 – Cadbury Boost
1987 – Cadbury Twirl
1992 – Cadbury Timeout
1996 – Cadbury Fuse
2001 – Cadbury Brunchbar, Dream & SnowFlake

*sumber http://www.englishteastore.com/cadbury-history.html

Terus terang aku cakap, aku agak terkejut rupanya coklat-coklat yang aku makan selama nih dah lama wujud. Sebelum perang Jepun lagi dah ada. Dasyat-dasyat! Cadbury Crunchie yang selalu aku bedal tu dah wujud pada tahun 1929. Aku ingatkan Cadbury start buat sekitar tahun 1990-an atau awal 2000. Huhu.. Tapi coklat Cadbury ni aku tak berapa minat yang jenis lain sebab manis sangat. Kalau coklat bar aku lebih suka Dark Coklat. Pahit-pahit manis. Nyum3!

Bila cerita pasal coklat nih, korang pernah makan Coklat Duit Syiling Emas dan Coklat Bola yang dalamnya ada kacang sebijik tak? Takpun coklat yang dapat kalau beli Tora atau Ding Dang? Hahaha. Nostalgia betul dowh bila fikir. Haha..

>>> Satu Persoalan. Korang kalau berbual ada guna bunyi "ekkk" tak? Tadi pensyarah aku kata budak Johorean suka guna bunyi "ekkk". Aku tak berapa pasti dan baru perasan. Hahaha...

Ok, chow!

Comments

Mahirararara said…
wahh !
cdapp .
tp sy da muak n mkin kembang mkn coklat snce stay kt labuan :))
heheh
choclate duty free en kt snae :pp
m[i]era said…
giler coklat la brother nie
hehe
sedap nyer ...
nanti jd chubby mkn byk2
hehe
coklat duit syiling emas dulu pernah makan . hhuhu
kadang2 lorh bunyi 'ekkk'

thanx info sal cadbury.
suka2

@)---;---
ayisy said…
maheyra, wah! coklat kat Labuan duty free eh. best tuh.. Langkawi pun sama kan. Huhuhu..

miera, sejak dua menjak nih mula ketagih coklat. rasa seronok jek bila makan coklat ekkk. huhu..
Aini said…
memang penggila sin cahn.. Ops silap.. penggila cokelat..huhu

Ekk? Saya Johorean.. =)
yeke?
yg aku taw, ekk tu pekataan org2 perak..hehe
ayisy said…
aini, hehehe.. sejak dua menjak ni jek baru menjadi-jadi. huhu.. owh, johorean jugak ekk? Hahaha..

rose idayu roslan, owh, orang Perak pun guna ekk jugak yer. huhu..
zella y said…
coklat2 nostalgia tu semuanyer pernah mkn..beli kat kedai kat skolah rendah dulu hehehe...

hurm...nape r org smua cite psl mkn sedap2...lemah semangat org yg tgh diet ni heheheh
Adakah aq budak johor...

OHHH..tidak..Aku dak johor la..haha
Unknown said…
ceit..
tiba2 tringin mkn bnda alah ni..
haiya!!
mudah tpengaruh dgn gmbr la pula..
ayisy said…
zella, huhu. sama lah. beli kat kedai area sekolah. 20 sen dah mahal dah. hehe

pejuang kesenian extreme, hahaha.. kau guna bunyi ekkk tak? hahaha

adreynieelisya, huhu.. cepat pergi beli! sedap! hihi
uncle said…
ko telah membangkitkan nostalgia tentang cokelat..huhuuu..uncle semenjak dulu dok singapore sampailah sekarang ..mmg pendekar pantang cokelat..cadbury yg ko makan tu mmg kelesss eeeii jap lagi nak pi beli laaaaaaaaaa
ayisy said…
shaifful hairi b ramli, hahahaa... ni masa tgh tulis komen pun baru habis mkn cadbury crunchie. hehehe..
Amirah Rashid said…
waaa, kite pn suke ni!
tp lg suke kinder bueno<3
belanja sepuluh blh?
haha :D
midorimina said…
wawa~..
sdapnya makan coklat cadbury.

belanja bleh?
he he.. ^^
ayisy said…
amirah rashid, kinder bueno sedap jugak!! huhu. tp kat tmpat sy belajar mahal giler rm4.00. huhu..

belanja sepuluh? hehehe.. habis rm39.00 saya. hihi..


misz_monique,
hehe.. belanja? jom pergi Petronas K.Lipis! hihi
Amirah Rashid said…
haha. gurau aje laa.
xpee, nnti hantaran kawen,
nk mnx kinder bueno 2dulang
haha
slalu org ltk ferrero rocher aje kn?
hee :P
ayisy said…
amirah rashid, huhuhu. hntaran kawen kinder bueno? wahhh! pstu buat bertingkat mcm ferrero kat iklan tv tuh. :) baru banyak!
Amirah Rashid said…
haha :D
nnti abes sume org cari pengantin perempuan dkt mne
rupe2nye tgh melantak kinder bueno blkg rmh
haha :DDD
diba said…
wah..suke cadbury..picnic..ag sdap lau ade org blnje..haa
ayisy said…
diba, cadbury picnic? huh! saya belum cuba lagi nih. mesti kena cari jap lagi. hehehe.. Betul! Kalau org belanja lg sedap. :)

Popular posts from this blog

Yamaha 135LC 5 Speed 2011 Malaysia

Casio Retro Watch. -Suatu Penantian Yang Lama-

Barang Made In ???