Tuesday, 23 June 2009

Hampeh! Sudah tua pun tarak reti ikut giliran???

Hai... Ntah kenapa sejak dua menjak ni aku terlalu rajin update blog. Mungkin sebab aku tak tau nak buat apa kot. Maklumlah, dah balik IPGM. Kalau kat kampung, jangan harap siang2 aku ada kat rumah. Heee... Oklah, hari ni ada cerita panas sikit yang aku rasa patut diketahui oleh para pembaca. Mungkin korang semua dah biasa berurusan di bank, pejabat pos dan sebagainya. Tempat-tempat sebegini boleh dikatakan menggunakan sistem nombor giliran sebelum boleh membuat urusan di kaunter. Kalau kita masuk jek kat dalam bank atau pejabat pos, pasti korang akan menemui sebuah mesin yang apabila korang tekan satu butang kat situ, akan keluar satu bunyi yang mengasyikkan. Treet....treeet...treeet... Jett! Hahaha... Sekeping kertas bertulis angka akan keluar daripada mesin tersebut. Dan angka tersebut merupakan angka giliran korang sebelum dipanggil untuk membuat urusan di kaunter. Kirenyer takdalah masalah potong-memotong atau tak reti beratur semasa berurusan di kaunter tersebut kan. Ok... Tak nak banyak cerita sebab aku tau mesti korang dah tau kan benda ni. Kalau korang tak tahu jugak aku akan memanggil korang Samdol Kampong Dusun! Hak3!!!


Berbalik kepada tajuk entry ni... Nak dijadikan cerita, tadi tengah hari aku pergi pejabat pos dekat Kuala Lipis sebab nak pos barang untuk mak aku. Macam biasa, aku pun menekan butang yang terdapat di mesin pencetak angka giliran. Treeet...Treeet.. Keluar angka 1124. Tengok kat papan elektronik depan, angka menunjukkan 1122 dan ini membuktikan bahawa dengan sesungguhnya ada sorang lagi pelanggan sebelum aku plak. Aku pun lega la kan sebab kejap jek nak tunggu. Lepas jek angka aku(1124) terpapar kat papan elektronik tu, aku pun bangun la dari kerusi. Tengok-tengok ada sorang makcik dengan penuh bangganya masuk kat giliran aku. Ohh Sh**! Dia punya la selamber dari kaunter sebelah terus cilok ke kaunter yang sepatutnya aku masuk. Takpe2... Mungkin mase sekolah dia tido kot waktu cikgu ngajar. :)

Lepas aku punya giliran dipotong, aku pun dengan reda menekan lagi mesin angka giliran tu sebab lepas makcik tu blah, angka giliran bergerak. Kali kedua tekan dapat nombor 1130. Tapi...! Sorang lagi makcik membuatkan aku begitu angin sebab dia pun selamber jek potong line aku. Apehal dgn org kat sini??? Tak belajorke??? Nak tunjuk gangster??? Blah la! Aku tengok makcik yang ni dia beli stem. Mungkin dia ingat beli stem kejap, jadi die pun menonong jek terus pegi kaunter tanpa menghiraukan angka giliran aku yang sememangnya tertulis di papan elektronik. Lepas die blah, angka giliran bergerak ke seterusnya. Oh my got!!!!! Malang sungguh nasib aku.

Lepas jek sorang pelanggan lagi blah, aku terus bangun dan pergi ke kaunter. Pedulik apa aku, takkan nak ambik nombor giliran kali ketiga??? Last-last selesai jugak urusan aku.

Aku balik dengan perasaan lega+bengang dengan tindakan yang telah dilakukan oleh beberapa orang makcik di pejabat pos tadi. Apahal la makcik-makcik ni bengap sangat. Tau la orang tua, perlu dihormati. Tapi kalau dah perangai macam ni, perlu dihormati? Tak! Tak perlu aku rasa. Yang perlu adalah dimaki! Hahahaha...

Emmm... Kalau terjadi kat korang plak, apa yang korang lakukan???


8 comments:

.sHaZa. said...

haha..k0 mang sian ar!
adess...
2 makck2 yg bkenaan..:

"sile h0rmati kmi yg mude neh juge kl0 anda jge nk dih0rmati..sekian"

haha..

btw..k0 da tny la aku blj ktne..
uitm perk..
yg c0r0k tuh..
haha..

WaNnY said...

ntah2..makcik2 tu tak reti bace nombo tak? hua3

i_m diba said...

Samdol Kampong Dusun!
wah..bruk beno pggilan..hee

la..cian nyr,hukhuk
len kli even mkcik 2 dh ptong..g je kt kaunter tnjuk krtas num glirn 2..bese leh je..bese pjbt pos check krts num 2..tpi xtau plak pjbt pos kt sne 2 xcek..mstilah ad yg jd mgsa sprti ayisy..hoho sabo je la kn~;D

AzwaZynal said...

hahaha kalu aku..
dpan2 je aku sound macik dan peg yg jage kaunter tuh..
:p

[ade pengalaman nyh]

AzwaZynal said...

ngee.. anda di tag..
sile terima dgn sukacita nye.. :p
mari ke blog ye..kekeke..

~mizatiqah~ said...

hmm.sy sokong ngn i_m diba..
klu de org ptong,trus je stay kt kaunter tuh..x yah amek no lg..ala
anggap je makcik tu nk cpt,bnyk keje umah nk wat..hehe..peace!

AzwaZynal said...

ouh lufer pulak..ko highlight je tag aku tuh..dan ctrl+C... kemudian paste di blog ko..

ayisy said...

ok2..thanks..nnt aku tekan ctrl+a. hahaha...