Teori Bronfenbrenner

Apa khabar semua. Ok..kali ni,sapa-sapa yang tengah belajar Perkembangan Kanak-kanak(PKK), dan nak tahu apa itu teori Bronfenbrenner,baca ni... Selamat membaca.


Teori Ekologi Bronfenbrenner (1979,1989) menjelaskan perkembangan kanak-kanak sebagai hasil interaksi antara alam persekitaran dengan kanak-kanak tersebut.

Menurut beliau, persekitaran perkembangan individu terdiri daripada lima sistem,iaitu:

1.Mikrosistem: persekitaran yang terdekat di mana kanak-kanak mempunyai interaksi secara langsung dan menghabiskan paling banyak masa. Contohnya ibu bapa,rakan-rakan, adik-beradik,jiran dan guru.

2.Mesosistem: perhubungan antara mikrosistem. Apa yang berlaku dalam satu mesosistem boleh mempengaruhi interaksi dengan mikrosistem yang lain. Misalnya keadaan rumah boleh mempengaruhi tingkah laku individu di sekolah. Contohnya rumah-sekolah,rumah-jiran dan sekolah-jiran.

3.Eksosistem: pengalaman dengan persekitaran yang tidak melibatkan murid secara langsung tetapi keputusan yang diambil dalam persekitaran tersebut memberi kesan terhadap kanak-kanak alam dewasa yang terlibat dengan kanak-kanak tersebut. Kaedah pengurusan,kemudahan dan peraturan-peraturan yang dikuatkuasakan oleh tempat membeli belah secara tidak langsung mempengaruhi sosial kanak-kanak tersebut

4.Makrosistem: perkembangan individu dipengaruhi norma-norma,nilai dan amalan masyarakat. Misalnya dalam sesetengah masyarakat, peranan jantina dititikberatkan(Santrock,200H). Di sesetengah negara, kaum lelaki diberi peranan yang lebih dominan di mana mereka diberi peluang pelajaran dan pekerjaan-pekerjaan penting.

5.Kronosistem: perubahan keadaan dalam suatu tempoh masa. Misalnya kanak-kanak hari ini lebih berfokus kepada permainan-permainan komputer jika dibanding dengan kanak-kanak dua atau tiga puluh tahun dahulu yang lebih gemar bermain di persekitaran rumah.

Comments

Lola said…
This comment has been removed by the author.
minte izin copy note ni ye...syukran...

Popular posts from this blog

Yamaha 135LC 5 Speed 2011 Malaysia

Casio Retro Watch. -Suatu Penantian Yang Lama-

Barang Made In ???