Saturday, 7 March 2009

Johorean Language...


Emm.. Dah lame tak post artikel. Maklumlah,baru balik dari BIG.. Penat gak beb.. Tapi apepun tetap best. Hehehe.. Hari ni aku nak citer satu citer yang agak best kot.. Kalau aku tanya satu soalan,mesti ramai orang akan kata orang Johor takder loghat. Yeke??? Tapi bile aku pikir2 balik,ada la beb.. Dan kalau yang pekat tu,orang negeri lain memang tak bleh paham punyer.. Tak caye? Cube korang bace contoh dialog di bawah ni(loghat pekat Johor)

Abu: Ape kabor Ali? Semalam ko pegi berendut ke kat Tasik Y?
Ali: Kabor baek... Mane ade. Ko auta aku ekk?
Abu: Hek eleh... Aku nampak la.. Siap makan epok-epok lagi dengan awek ko..
Ali:Aiseymen,kantol la plak.. Bongok betol aku..
Abu:Esok ape cer? Ade prog?
Ali:Esok aku nak pegi Muor,nak beli gerobok untuk mak aku...
Abu:Ko pegi dengan sape ekk?
Ali:Aku pegi dengan sorang jek.. Pastu aku pegi Johor.
Abu:Ko nak pegi Johor pas pegi Muor? Peh,jauh tu...
Ali:Ok lah.. Aku nak pegi pasar,nak beli semangke.
Abu:Chow!

2 comments:

L said...

salam . jom join johorean bloggers club

Anonymous said...

ades nape aku cakap epok-epok kat lepeh ni xdek sorang pown paham..
cam nak hamtok pale kat dindeng jek