Fungsi Facebook~


Aku memang seorang yang addict internet. Dan, addict Facebook. Sehari kalau duduk bilik atau rumah mesti buka internet. Tak boleh tak buka.

Mesti ada sebab kan kenapa kita boleh ketagih dengan internet. Pertama, Facebook. Kawan-kawan baik aku kebanyakannya tak ada dalam lingkungan aku. Maksudnya, berjauhan la. Bila balik kampung baru jumpa. Bila ride baru jumpa. Bila ada reunion baru jumpa. Aku pula jenis tak boleh berenggang (walaupun sekarang berenggang) dengan mereka dalam jangka waktu yang panjang. Kalau tak memang rindu la. Kah3! (aku buang ego weh untuk tulis macam ni).

Bila buka Facebook, tengok status, tengok gambar terbaru diaorang, dengar khabar dah cukup bagi aku. Tengok diaorang 'online' pun cukup. Hahaha! Rasa seronok macam dapat jumpa secara realiti dengan diaorang. Selalu jugak chat. Agak-agak pelik tak member lelaki dengan lelaki chat panjang berjela dan lama? Kah3! Kadang-kadang nak ajak keluar atau buat aktiviti pun guna Facebook jek. Tak main dah mesej-mesej atau telefon guna handphone. Leceh la. Guna Facebook lebih berkesan dan jelas!

Satu lagi aku jenis kaki riding. Hujung minggu kalau boleh mesti ride. Tak tahan woo duduk kampus lebih seminggu. Terperap jek. Dulu duduk asrama sekolah, hujung minggu mesti outing lepak BP. Bab riding ni, banyak la aku kenal member sama minat di Facebook. Berkongsi maklumat, gambar dan sebagainya. Dan, banyak event yang aku join berpunca dari Facebook. Best layan member sama minat di Facebook. Rasa dunia ini kita yang punya. Keh3!



Daripada Facebook lah aku jumpa diaorang! Best2!




Semua gambar (selain ride) ni rasanya diambil pada tahun 2007-2008. muda...! Nak jumpa diaorang ni, peww. Banyak susah.


Tapi aku bukanlah addict internet sampai 24jam internet. Masa keluar dengan kawan-kawan, makan, menonton wayang, main boling apa semua. Internet dan handphone memang aku off. Kadang-kadang orang bagi mesej aku buat bodoh jek. Sebab bagi aku nilai masa semasa menghabiskan masa dengan kawan-kawan adalah sangat bernilai. Begitu juga keluarga. Lagipun bukan senang nak jumpa mereka. Bila jumpa mereka, masa sehari terasa seperti sejam.

Senang cerita, Facebook jadi pengganti apabila mereka tiada di sisi. Ada kes aku dengar, tengah duduk semeja dengan kawan, semua duk ngadap handphone/laptop online. Adoiiii... Kalau camtu baik tak payah keluar, duk rumah jek online.

Apapun, online dengan rakan di Facebook VS berjumpa secara realiti adalah perkara yang berbeza. Online lah berhari-hari di Facebook dengan rakan-rakan, pasti tidak akan sama dengan berjumpa secara realiti dengan mereka walaupun hanya 2jam. Nikmat secara realiti tiada pengganti.

Comments

ishiko said…
hoo.. bestnya jumpa ramai3x..^^
ayisy said…
ishiko, Memang best jumpa ramai2. Lagi2 diaorang dari serata Malaysia. :)
fiD said…
mencari stok pun di facebook kan :P
ayisy said…
fid. Hahaha... Tukar2 stok macam kat TC dulu. :P
Hans Hanis said…
aku rasa xpelik sebab aku pun sama cam ko
sembang dengan member2 lelaki lama jer sebab rapat macam adik beradik
:-)

Kumpulan Sepah Juara Maharaja Lawak
ayisy said…
Hans. Hehe. Sama la ehh. Give me 5!
Afzainizam said…
,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
generasi kawasaki ninja dan kips

melalui face book ni ramai member lama satu sekolah dapat aku jumpa... wahhh mmg FB ni cekap bab2 cari orang hilang

Popular posts from this blog

Yamaha 135LC 5 Speed 2011 Malaysia

Casio Retro Watch. -Suatu Penantian Yang Lama-

Barang Made In ???