Saturday, 18 June 2011

Mersing Beaches

Jalan cun!

13 tahun dahulu, aku duduk Mersing. Duduk Mersing kerana ikut mak ayah yang berpindah ke situ. Kejap jek duduk Mersing dalam 3 tahun gitulah. Mersing merupakan daerah di Pantai Timur Johor, jadi banyak pantai yang cantik. Tapi masa tu kecik lagi. Mana tahu erti keindahan alam semulajadi. Yang tahu cuma keindahan alat permainan jek. Hahaha...

Selepas pulang semula ke kampung halaman di Batu Pahat, ada la beberapa kali jenguk Mersing dengan family. Kali terakhir pergi pada tahun 2007. Masa tu minat terhadap melihat keindahan alam semulajadi kurang lagi. Tak macam sekarang, pantang ada tempat cantik, terus nak pergi.

Jadi, pada hari Rabu lepas, tanpa dirancang-rancang.. Ter 'ride' ke Mersing. Perjalanan pergi melalui jalan Parit Botak-Ayer Hitam-Kluang-Kahang-Felda Nitar-Mersing. Laluan ini memang mencabar dan terdapat banyak selekoh bahaya. Tapi selekoh-selekoh ni tak sesuai untuk main koner. Sebabnya jalan tak rata dan banyak lori. Selepas Kahang, jalan kiri-kanan hutan jek dan jalan sangat cantik. Fuh! Best woo!


Kawasan kampung Mersing yang indah.


Sebelum sampai Mersing, singgah jap di Felda Nitar 2. Tempat aku sekolah dulu. Tak banyak berubah, yang berubah cuma ada beberapa rumah dan kedai jadi terbiar. Padahal dulu jadi port aku beli barang. Haha!

Sampai jek Mersing, destinasi pertama adalah Pantai Penyabong. Memang cun gila tempat ni. Di hadapan pantai terdapat beberapa pulau. Sejuk mata memandang. Cuma bagi aku Pantai Penyabung tak sesuai untuk bermandi-manda. Banyak batu. Kalau buat port untuk santai, memang terbaik! Lepas tu kan, ada beting pasir kat tengah-tengah laut. Teruja sehh... Siap bawak motor lalu kat tengah-tengah tu. Haha... Risau gak kalau air pasang tenggelam aku sekali dengan motor. :P

Selepas puas lepak kat Penyabong, perjalanan diteruskan ke Pantai Air Papan. Sunyi jek pantai ni. Mungkin aku pergi hari biasa. Kalau hujung minggu komfem ramai. Slek aku tak bawak baju lebih dengan seluar pendek. Kalau tak boleh berendam. Sayang betul. Air Papan sesuai untuk mandi. Angin kuat, memang sedap jek lepak situ.


Pantai Penyabong




Cun beb!


Bagi aku. Memang terbaiklah Mersing! Lebih terbaik berbanding Port Dickson, Teluk Cempedak, Pantai Balok, Cherating, Pantai Cahaya Bulan, Rantau Abang, Sungai Lurus, Punggor, Minyak Beku... Ok fine, sebenarnya ada lagi pantai yang lebih cantik kat Malaysia ni cuma aku tak pernah pergi. Hahaha!

3 comments:

TerunaGiler said...

2007-2009 aku selalu ikut mersing klu nak balik terengganu dari JB, jalan mase tu lum siap lagi..

ahsfantasy24 said...

hehehe..
comel ngat pntai die,
ala2 tok bali kt cni..

mcm dlam filem la plak ;)

ayisy said...

terunagiler, Owh. Rasanya mmg lagi dekat berbanding lalu lebuh raya PLUS. Nak kena lalu KL, Karak, Kuantan. Fuh.. Jauh tu.

ahsfantasy24, Itulah. Rasanya lepas ni nak jelajah semua pantai2 kat Malaysia. :)