Wednesday, 8 June 2011

Port Dickson Negeri Sembilan

Sebuah rumah tradisional Negeri Sembilan


Hidup. Selalunya bermula dengan seawal bangun pagi. Kemudian yang bekerja akan ke tempat kerja, yang sekolah akan ke sekolah dan yang belajar akan ke kelas. Kemudian balik dari kerja atau kelas, rehat sebentar, makan, siapkan kerja yang belum siap dan tidur. Itulah rutin hampir setiap hari. Kadang-kala memang memeritkan. Sentiasa ternanti-nanti hujung minggu. Dan, tak semestinya hujung minggu memberi erti kegembiraan kepada setiap orang. Kena buat kerja di hujung minggu? Pehhh! Waklu!

Jadi, apa ganjarannya terhadap apa yang kita lakukan semua ni? Cuti! Ya! Cuti! Bagi yang masih belajar macam aku, cuti panjang memang sangat dinantikan. Lega, bebas, seronok, rileks...apa lagi perkataan yang boleh menggambarkan tentang cuti? Nikmat cuti seharusnya dinikmati sepuasnya!

Pe'el aku semenjak sambung belajar? Kumpul duit secukupnya untuk dinikmati semasa cuti. Tak perlu kerja dan enjoy duit yang dikumpul itu. Hahaha!

Cuti bulan 6 ni aku sempat ride ke Negeri Sembilan dengan member. Walaupun Negeri Sembilan ni tak lah jauh sangat dengan Johor, tapi aku tak pernah teroka isi negerinya. Antara tempat yang aku pergi ialah Port Dickson, Seremban dan Kuala Pilah. Port Dickson bagi aku memang ok pantainya. Cantik. Ada tapak khas untuk siapa yang ingin berkhemah. Resort-resort yang gah. Ok la kalau nak jadikan port untuk bersantai.

Kemudian Kuala Pilah. Selama ni aku dengar jek budaya Minangkabau. Tapi lepas pergi Kuala Pilah, melihat seni bina bangunan berunsur Minangkabau, fuhh! Best beb! Rasa sangat berbeza dengan tempat lain. OTW ke Kuala Pilah anda lalu jalan baru merentas Bukit Putus.Terbaik jalan ni, ada jambatan kedua paling tinggi di Malaysia. Katanyalah... Semput gak la motor kecik aku mendaki. Heh!

Tapi baru 2 hari jalan-jalan di Negeri Sembilan, bajet dah lari. Adoii. Terpaksa singkatkan percutian. Tapi walaupun singkat, aku rasa puas la dapat tengok tempat orang. Heh!


Istana Sri Menanti



Pantai Port Dickson di pagi hari.



Port Dickson di malam hari.

7 comments:

ahsfantasy24 said...

wah3..
bjalan sakan ea, jgn lupe ole2 :)

ishiko said...

eshh.. mmg best la kan jln musim cuti ^^

ayisy said...

ahsfantasy24, Ole2? Hehe. Dah terlambat la nak beli.

ishiko, Kadang2 masa kuliah pun pg jalan2. Tp tak se feeling masa cuti. haha

fiD said...

pasni bawak kemah lah der, hehe

ayisy said...

fid, Meme lepas ni kalau pergi PD lagi bawak kemah!

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اسلام عليكم

http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
kembara mahkota johor 2011 daulat tuanku

Luruihlah jalan payakumbuah
Babelok jalan kayu jati
Dima ati indak karusuah
Ayam den lapeh ai ai
Ayam den lapeh

Mendaki jalan padangsikek
Basimpang jalan ka biaro
Di ma ati indak kamaupek
Awak takicuah ai ai
Ayam den lapeh

Sikucapang sikucapeh
Saikua tabang saikua lapeh
Tabanglah juo nan karimbo
Oilah malang juo

Pagaruyuang batusangka
Tampek bajalan urang baso
Duduak tamanuang tiok sabanta
Oi takana juo ai ai
Ayam den lapeh

woooooooo eden pernah belajo kek kuala pilah area gontam ..... bukit putus tu zaman dulu lagi lahhhh bahaya jalan dia kalu selisih lori mau kita masuk gaung..... but mmg best gi sri menanti mmg berbeza ngan tempat lain mmg rasa macam dunia lain

ayisy said...

Itulah. Sri Menanti memang lain dari yang lain. Unik budaya dan seni binanya. :)

Rumah2nya pun macam istana lama. Hehe