Thursday, 8 July 2010

Tajuk Entry Ini : Perubahan

5 tahun yang lepas.

Sudah masuk bulan Julai rupanya. Tak sangka tahun 2010 ini aku rasakan begitu rempit masa berlalu. Semester lepas semester paling giler aku. Tekanan belajar, member kemalangan jalan raya, aktiviti itu ini, duit sikit dan banyak lagi. Paling sedih aku kemalangan motosikal bulan Mei lepas. Huk!

Bila imbas kembali 3 tahun yang lepas, lagi la aku rasa kejap. Daripada zaman naik bas pergi Kuala Lipis ramai-ramai macam rombongan sekolah, kemudian naik motor Honda EX5 dan sekarang masing-masing dengan motor/kereta baru. Nampak dah perubahan pada diri dan muka masing-masing selepas 3 tahun berlalu. Huhu... Paling best, sebelum masing-masing kemalangan, pantang nampak highway atau selekoh, sekor-sekor masuk hantu. Tetapi lepas kemalangan, baru la nak berhemah di jalan raya. Kat highway K.Lumpur, bawak penuh kesopanan beratur tepi jalan. Keh3!

Dulu, nak balik kampung dari K.Lipis ke Batu Pahat, peh! Terasa dia punya kejauhan. Syahdu betul bila balik kampung. Naik keretapi waktu malam, sedar-sedar dah sampai di siang hari. Sekarang? Haha... Perjalanan 7-9jam dah tak rasa dah. Kampung yang jauh terasa dekat. Merempit balik kampung pun punggung dah tak kebas, tangan dah tak bergetar.

Masa awal di IPG, peraturan suruh pakai kasut waktu kuliah petang, masing-masing melawan. Masing-masing tak nak pakai kasut. Muncung jek mulut. Tapi sekarang, macam dah faham-faham jek setiap kali kuliah rasmi/majlis mesti pakai kasut. Tak payah disuruh-suruh. Mula la sekor dua akan psiko “dah matang budak-budak ni”. Hak3!


Terkini. Semua pakaian di atas sudah aku buang kerana koyak semasa mengambil selekoh cecah siku dan bahu. Kah3!

Harap, untuk semester ini segala perjalanan hidup berjalan lancar. Kalau korang perasan, sekarang ni seminggu terasa begitu kejap berlalu. Masuk kuliah hari Isnin, tengok-tengok esok dah Jumaat. Tengok-tengok eh..dah nak puasa. Pastu eh...nak raya pulak. Tengok-tengok lagi eh...dah kerja. Tengok-tengok-tengok lagi eh...dah nak *==*. Dan akhirnya tengok kat shopping complex, anak berderet macam keretapi berbaris belakang mak ayah. Lepas tu ada yang nangis minta belikan mainan. Kah3!

Ok,ok. Terlebih pulak. Kepada yang masih belajar, harap korang masih bersemangat untuk belajar dan meneruskan kehidupan. Masa akan datang lagi 2,3 tahun tak tahulah apa perubahan yang akan terjadi. Huhu... Bak kata cikgu aku, “Setiap perubahan itu menjanjikan kematangan dalam hidup kita.”

9 comments:

zetty said...

masa nie berjalan dengan begitu pantas....sekejap jerr dah esok....sekejap jerr dah lusa....
sebab tue lah org kata..masa tue emas....hehehe

zetty said...

masa nie berjalan dengan begitu pantas....sekejap jerr dah esok....sekejap jerr dah lusa....
sebab tue lah org kata..masa tue emas....hehehe

hans said...

setiap hari kita berubah atau terpaksa berubah cuma tak sedar berubah ke arah lebih positif atau negatif

ayisy said...

zetty, Yup! Masa itu emas bahkan lebih berharga drp emas. Huhu... Masa yg sudah berlalu tidak boleh diulang kembali. Hurmmm...

Hans, Betul tu. Kdg2 kita tak perasan yg kita sudah berubah tak kira la positif atau negatif. Manusia mmg makhluk berubah. Huhu..

fiD said...

pejam celik juga, memberku sudah punya 5 orang anak 20 tahun akan datang...

Afzainizam said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
WELCOME—WELCOME-- WELCOME
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
WELCOME.WORLDCUP  
╔══╦══╗╔╦══╗  
╚═╗║╔╗║║║╔╗║    
╔═╝║║║║║║║║║ 
║╔═╣║║║║║║║║    
║╚═╣╚╝║║║╚╝║    
╚══╩══╝╚╩══╝
SAY.NO.JUDI.BOLA
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
WELCOME-- WELCOME-- WELCOME
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

eemmm dah nak puasa lahhh... memang sekejap aje rasanya... yup aku nampak perubahan ketara ko ni dari EX5 dah tur motor baru... ni namanya perubahan... hope ko yang terbaik buat semesta ni ye

ayisy said...

Fid, Mungkin juga. Tapi kau pun sama malah mungkin lebih. Kih3!

Afzainizam, Tulah, teringat raya tahun lepas. Cepat betul masa berlalu. Hurm...

fiD said...

tak ada, ko jugak lebih! erkkk

ayisy said...

fid,Kau la anak byk. hehehe... Adik beradik kau ramai, jd anak pun ramai. Kih3!