Monday, 14 September 2009

Kenangan Raya 10 Tahun Dahulu.

Sebelum baca...
Lihat gambar ini dahulu...
Lihat....lihat...
Lihat...

Terima Kasih...

Ahad ni raya. Giler ahh raya. Koncop giler masa berlalu sehingga aku rasa baru semalam aku bersuka-sukaan di Melaka bersama member di minggu pertama puasa. Baju raya? Aku belum beli lagi. Takper aku lelaki bukan macam perempuan, takder baju raya kompom duduk bilik seminggu masa raya tak keluar-keluar. Haha.. Ada ke camtu? Ingat nak shopping hari Sabtu ni tapi tak taula sempat ke tak. KTM! Gua bagi amaran kat lu, kalau lu lambat lagi gua tuntut baju raya dari lu. Muahaha!

Entry ni bukan cerita raya. Esok lusa aku cerita pasal raya ok? Hari ni cuma nak cerita pasal kenangan raya. Ceh, raya jugaklah tu Incik Ayisy. Lagi seminggu nak raya dah suka-suka nak cerita. Ala, aku nak cerita pasal kenangan raya, bukan raya akan datang. Faham? Kenangan...kenangan..dan kenangan yang semestinya sudah berlalu. Hehe... Korang ingat tak kenangan masa mula-mula merasa raya? Aku tak boleh ingat la. Hehe.

Kenangan pertama. Kasut raya. Iyer adik-adik, kasut raya. Korang tau budak bernama Ayisy tu pernah beli kasut raya berlampu. Ya, kasut sport berlampu di tapaknya apabila berjalan. Hahahaha. Giler gedik kasut ada lampu. Kalau sekarang aku pakai, kompom orang ingat aku sewel atau lalok. Memang idaman aku semasa kecil memakai sepasang kasut yang mempunyai lampu di tapaknya. Sungguh mengharukan apabila cita-citaku itu tercapai. Hue3!


Kenangan kedua. Duit raya. Heh! Cuba bayangkan andai kata sekarang korang dapat duir raya seposen? Apa perasaan korang. Tak sanggup menerimanya kerana takut menyusahkan pemberi? Atau memaki hamun pemberi tersebut seperti "makcik, kalau takat seposen, lebih baik makcik sedekah kat tabung kaunter KFC, McD ataupun Pizza Hut tuu..". Sebab kenapa aku cakap duit raya seposen? Sebab aku pernah dapatlah. Masa kecik-kecik aku mana tau pape. Orang bagi aku kebas jela. Kira bersyukur la zaman tu. Yang penting pemberi tu ikhlas kan. Cuba budak-budak zaman sekarang dapat seposen? Alamatnya raya tahun depan kompom tak datang lagi rumah tu. Hahaha.

Kenangan ketiga. Mercun dan meriam. Well, masa kecik-kecik mana ada duit sangat ye tak. Ketika itulah semangat keadik-beradikan menjadi kuat. Masing-masing memberi sumbangan ikhlas tak berbelah bagi. Lepas kumpul duit, aku dan adik aku pergi beli mercun kat rumah orang. Sampai tahap rumah orang yang jual mercun tu dah jadi macam rumah kedua aku. Hik3! Perasaan masa dapat beli mercun tu susah nak cakap. Boleh menitik air mata kalau ingat balik. Kui3!

Kenangan keempat. Baju raya. Tak banyak sangat kenangan pasal baju raya sebab kecik-kecik mana ada pikir baju raya. Kalau mak ayah sibuk nak belikan baju raya, aku tak nak. Masa tu pikir buat apa beli baju banyak-banyak, baik belikan mainan. Hak3! Budak-budak la katakan, mainan ajer yang dipikir.


Marhaban betul-betul. Bukan meraban... Hue3!

Kenangan terakhir. Pelita. Yer, pelita. Dulu kecik-kecik semangat giler pasang pelita keliling rumah. Siap rajin pergi kedai beli pelita tu. Pastu tolong cucuk buluh kat tanah. Wuh! Memang semangat kentang lah. Segala teknik membancuh minyak tanah dan memasang sumbu pelita sudah dikuasai. Tengok jiran sebelah pasang 20 buah pelita, aku lawan. Pasang 25 buah plak. Kena celen! Jiran sebelah buat kreatif-kreatif sikit kedudukan pelita, aku pun lawan sampai pasang pelita kat batang pokok kelapa. Habis hitam terbakar batang pokok kelapa tu. Kih3!

Ok,ok. Sudah Ayisy. Ops terlupa plak, aku dulu kejam. Bakar mercun Thunder Clap pastu ikat kumbang kat mercun tu. Haih! Kesian kumbang-kumbang tu mesti perut terburai kan. Hehehe. Itu jek aku nak cerita. Entry akan datang aku nak post pasal kesemangatan budak kelas aku nak raya. Hua3! babai!

*gambar marhaban diambil dari serunaimalamjumaat.blogspot.com

11 comments:

imanshah said...

dulu saya kasut sekolah sekali ngan kasut raya je..lepas buat raya terus pakai g sekolah..huhu 2 in 1...miskin katakan

noor afzan said...

hehe~
betul2 la kenangan pasang pelita keliling umah..

main mercun macam2 jenis..
thunder clap..
hoooo~

zetty said...

xpenah laa dpt duit raya 10sen...nnti iyisy bg org laa yerr...heheehe

ahsfantasy24 said...

alahai nasib kmu la kmbang2 BP.. kuang3..

fiD said...

ko mirip Tun HUssein Onn la yg pic 1st tu,, hohoo

fiD said...

ko mirip Tun HUssein Onn la yg pic 1st tu,, hohoo

ayisy said...

imanshah, aku pun pernah pakai kasut sekolah sbg kasut raya. Huhuhu..

noor afzan, wah...main mercun gak eh. :)

zetty, huhuhu, nampaknya saya jelah yang pernah dapat duit raya seposen. hihihi..

ahsfantasy24, hahahaha.. kumbang yang binatang, bukan kumbang lelaki. :P

fid, maklumlah, Dato Onn kan pernah jadi DO Batu Pahat. Hahaha..

ishiko said...

ahhaaa...suke bce blog ayisy.. citer flashback zmn2 dule mmg kngn mns...hak3 ~

ayisy said...

emm? thanks. :)
zaman kanak2 raya mmg best!

azli said...

Salam Ramadan dari kami http://firestartingautomobil.blogspot.com

Salam lembaran Aidil fitri Maaf zahir Batin sesungguhnya aku ade buat salah terkasar bahasa harap di ampun... salam kenalan…….

Lemang lontong ketupat laksa,
kuih semprit kuih koya,
Sebulan sudah lama berpuasa,
Tiba masa untuk merayakannya,

"Ramailah orang memasang pelita,
berbaju melayu cantik ceria,
Salam dihulur kemaafan dipinta,
Menyambut aidilfitri hari mulia"

Maaf kerana lama tak berkunjung dib log korang kerana aku kesibukan disaat kerja-kerja-akhir di bengkel.. sorry.. aku tetap mengingati kalian semua.. my friends.. sincere azli…

ayisy said...

thanks Azli. Pandai berpantun.. :)