Friday, 11 September 2009

Apa Jadah Melawat Hospital Malam-Malam Buta?


Di hadapan Hospital. Macam nak buat demonstrasi gilerr...!

Siapa di sini yang lahir di hospital? Tak kisahlah hospital kerajaan, swasta, mak bapak dia punyer ataupun hospital sakit jiwa. Haha... Buat diri aku, hospital adalah tempat yang unik bagi aku. Bila masuk jek, satu perasaan lain hadir dalam diri ini. Baunya yang tersendiri, suasana yang agak menakutkan dan orang-orang berbaju putih mundar-mandir di sekitarnya. Huuuu... Scary wooo.

Semalam, aku bersama member pergi melawat hospital di Kuala Lipis. Ada seorang rakan kami sakit dan ditahan di wad. Pergi dalam pukul 10.00 malam. WTH? Kami dengan muka penuh yakin dan gembira masuk ke dalam hospital tanpa mengetahui bahawa waktu melawat sudah tamat. Muahaha. Tapi biasalah, setelah 2,3 orang daripada kami mengayat nurse-nurse dengan penuh keikhlasan, nurse tu pun cair lalu membenarkan kami menemui kawan yang sakit tu. Yeh!. Aku dapat pengajaran sangat berguna, nak melawat mangsa bukan boleh suka-suka ikut waktu suka-suka kita. Hahaha.

Khusyuk mendengar mangsa bercerita. konon-konon perihatin la. Padahal nak mengusha. Hua3!

Sebut pasal sakit, kita seharusnya berjaga-jaga. Tak semestinya diri kita masih muda, kita sukar mendapat sakit. Lihat sahaja virus H1N1, yang muda meninggal dunia. Aku pula rasa-rasanya lemah kesihatan perut. Salah makan sikit kompom sakit perut. Kesian kat isteri aku nanti kena masak betul-betul agar suami kesayangannya tidak sakit perut. Muahaha. Bulan puasa ni ada la 2 kali aku sakit perut. Jadi, semasa membeli makanan di bazar ataupun kedai pilihlah betul-betul. Janganlah anda terpedaya dengan visual menarik makanan tersebut. Nampak martabak warna biru terus beli. Eh, mana ada martabak warna biru. Masak sendiri lebih baik walaupun hanya nasi dan telur dadar bersama air sirap. Heh!

Yang ni betul-betul khusyuk.

Kami rakan sekelas mendoakan agar dia cepat sembuh. Minta dijauhkan dari segala penyakit berbahaya. Korang yang sihat tu, jagalah pemakanan dengan baik. Orang lain puasa berat turun, ni kau berat naik. Apa cer?

Salah sorang doktor yang memerhatikan kami... err..bukan..bukan.. Memerhati kawan kami yang sakit tu. Kah3!

Oh yer, nak cerita sedikit mengenai Hospital Kuala Lipis. Bangunan hospital ni memang comel. Senibina lama dan klasik. Lain dari yang lain. Dari luar memang tak nampak, tapi bila masuk baru perasan. Lari topik sikit, nak kongsi resipi yang sesuai masa sahur. Mudah, cepat, sedap dan mengenyangkan. Namanya Pizza Maggi. Mula-mula, ambil sebungkus Maggi Kari (cadangan) dan lembutkan mi sahaja tanpa perencah. Ambil mi tadi dan gaul dengan telur ayam (sebiji) bersama perencah maggi tu. Pastu goreng seperti goreng roti canai. Nanti jadi seperti telur dadar cuma ada maggi. Muahaha. Ok, bye!

Inilah resipi Pizza Maggi! Lebih sedap daripada Kongkang Bakar!

10 comments:

fiD said...

aku slalu buat maggi goreng kat uma.. memang sodap.. kalah mertabak, huhuahuahuahu .... pesal ko balek lambat ?? baru nak shopping same2.. hmm

Awie said...
This comment has been removed by the author.
ayisy said...

hahaha.. martabak zaman skrg org buat cincai, tu pasal tak sedap.. wui! sabtu sempat lagi beb. aku tak beli apa2 lg..rileks ajer.. hahahaha.

noor afzan said...

sedap nyer pizza maggi..

imanshah said...

Budak2 sekolah aku selalu jual Pizzagi..(pizza tambah maggi la) ni..huhu..laku gak depa jual..maklumlah asrama

ayisy said...

noor afzan, pizza maggi mmg sedap. hehehe..

imanshah, dulu kat asrama aku pun budak2 jual cokelat, choki2, semua laku. budak asrama mmg kebulur. heh!

kakna said...

yg atas tu malas nk baca..=)
yg kt bwh tu menarik sungguh..
pizza maggi??

ahsfantasy24 said...

huhu..
msak skan yep??

kmi tpaksa brhti2 time msak,
tkpt wrden trcium bau,,
kecoh tie, huhu..

ayisy said...

hehehe. tapi kalau masak pizza maggi tak bau sangat. lain la kalau masak lauk pauk macam kat rumah. hihihi..

mizzyN said...

Salam, gambar pizza meggi ni awak nye ke? Saya pinjam ye, tq.