Orang Senggarang!!! Oiiii!!!

Senggarang? Pernah dengar nama tempat ni. Kalau tak penah,kesian... Pada plihan raya ke-11(2004),Senggarang merupakan satu-satunya DUN di Johor yang dimenangi oleh PAS. Hebat tu.. Hehehe.. Tapi pilihan raya 2008 BN kembali memerintah Senggarang. Sekejap jek PAS pegang. Sebenarnya aku nak cerita benda lain,tu mukadimah jek. Korang tahu asal-usul Senggarang. Tahu tak? Jom baca sejarahnya.. Let's cekitdaot!!!

Asal usul Pekan Senggarang, Batu Pahat, Johor.
Pekan Senggarang, merupakan sebuah pekan kecil yang terletak di daerah Batu Pahat. Kedudukannya terletak berhampiran dengan laut, kira-kira 10km dari Pekan Rengit dan 26km dari Bandar Penggaram, Batu Pahat.
Asal usul nama Pekan Senggarang dikatakan berpunca daripada perkataan ‘Sang Garang’. ‘Sang Garang’ merupakan istilah yang digunakan oleh penduduk tempatan untuk menggambarkan buaya yang mendiami Sungai Senggarang. Pada zaman dahulu, terdapat beberapa ekor buaya yang mendiami sungai tersebut dan pernah memakan haiwan ternakan penduduk. Oleh sebab demikian, penduduk tempatan menggelar pekan ini sebagai Sanggarang.
Lama-kelamaan, perkataan Sanggarang berubah kepada ‘Senggarang’. Pada masa kini, pekan Senggarang berkembang maju dan menjadi sebuah pekan yang memiliki pelbagai kemudahan infrastruktur.

Ni yang ayah aku cerita larr.. betul ke tak,tak tahu la. Hehehe...

Comments

Unknown said…
Saya orang senggarang.. apa lagi maklumat yg ada tentang senggarang?

Popular posts from this blog

Yamaha 135LC 5 Speed 2011 Malaysia

Casio Retro Watch. -Suatu Penantian Yang Lama-

Barang Made In ???