Wednesday, 25 February 2009

Mak Bapak saman Cikgu... Apa kes.


Zaman sekarang,aku selalu gak dengar kes cikgu kene saman dengan mak bapak budak. Dah macam musim plak. Bila cikgu cuit sikit anak murid,kene saman,kene report polis. Berita-berita macam ni membuatkan aku rasa geram dan panas hati. Kecoh giler la mak bapak zaman sekarang. Sikit-sikit nak saman. Kalau tak nak anak kena cubit,rotan,pukul dengan cikgu tanpa alasan munasabah,pegi la hantar anak diorang belajar kat sekolah yang diorang buat sendiri. Yang anak diorang plak,jambu arr main report-report kat orang lain. Konon otai atau samseng kat sekolah,tapi main ngadu-ngadu,saman-saman. Kecut la diorang!
Selama pengalaman aku kat sekolah,hampir kesemua guru-guru aku baik dan bertanggungjawab. Aku rasa takda sebab nak kata guru sekarang takda kualiti macam guru zaman dulu. Memang aku tak nafikan ada segelintir guru yang kurang fokus terhadap kerjaya guru,tapi walaubagaimanapun,diorang tetap ada jasa dan sumbangan dalam mendidik diri aku. Ada pengajaran yang aku kutip daripada diorang.
Adad la kan kadang-kadang guru ada wat silap. Tapi tu kan fitrah manusia. Kita sebagai pelajar wajib hormati guru. kalau guru tak halalkan ilmu yang diorang bagi,korang paham-paham la sendiri.
Aku cakap macam ni bukan sebab aku seorang bakal guru. Cuma aku luahkan rasa geram dalam hati. Papepun,hormatilah guru kita yang banyak berjasa.

No comments: