Sebuah kebiasaan : Aku nak bahagia dalam hidup



Mungkin agak biasa dan membosankan bila diajukan soalan apakah yang anda mahu dalam hidup? Lalu kita pun menjawab kebahagiaan. Sejak lahir sehingga la tamat persekolahan, aku tak pernah terfikir apakah erti sebenar kebahagiaan kerana masa itu aku tak pernah rasa tak bahagia. Jadi aku tak tercari-cari erti kebahagiaan tatkala kehidupan aku masa itu indah-indah sahaja. Sehinggalah aku menyambung pelajaran, di situlah bermulanya.......erti mencari nikmat dan rasa bahagia dalam hidup.

Duit lagi penting bro...lagi penting. Ya, duit memang penting. Tapi bro, serius gua cakap kalau dalam dompet lu tebal ada beribu ringgit, tapi masa tu lu tengah tension, sedih, kecewa dan gelisah (tak bahagia), serius lu pergi shopping mall lu tak rasa nak beli apa-apa. Rasa kosong, bosan dan rasa duit tak ada makna. Bagi yang masih rasa duit lebih penting dari kebahagiaan, sebenarnya kau sedang bahagia cuma duit tak berapa cukup. Aku pernah rasa, tengah happy2 tapi duit kering. Haha. Masih happy cuma duit kering bikin sikit spoil. 

Cuma itulah kehidupan. Ada yang mahukan duit dan ada yang mahukan sekelumit kebahagiaan. Kebahagiaan perlu dicari. Kadang-kala kita rasa kenapa bahagia tidak muncul-muncul dalam hidup kita? Sebenarnya sakit dan duka juga penting dalam hidup. Supaya kita lebih beringat dan kembali mendekatkan diri dengan Allah. Supaya kita lebih banyak berfikir dan matang.

Kita tak rasa apa yang orang lain rasa. Manusia berbeza. Jangan pelik kenapa ada orang sanggup derma organ, sanggup buat kerja-kerja amal tanpa bayaran dan mempunyai kerjaya yang tidaklah menjana duit yang banyak tetapi tetap komited dan minat dengan tugasnya. Sebab masing-masing ada kehendak dan tujuan yang ingin dicapai. Kepuasan diri sendiri. Aku tak nafikan majoriti mahukan duit. Nak mewah. Itu majoriti. Kita tak sedar ada orang lain yang tak kisah dengan duit dan kehidupan yang sempit namun puas melakukan apa yang mereka suka.

Sebagai orang Islam, tujuan hidup adalah meraih keredhaan Allah dan memperoleh syurga. Jangan lupa bro. Jangan kecewa kalau kita tak dapat apa yang kita cita-cita masa hidup. Hidup ini luas dan panjang lagi.


Comments

Popular posts from this blog

Yamaha 135LC 5 Speed 2011 Malaysia

Casio Retro Watch. -Suatu Penantian Yang Lama-

Barang Made In ???