Tuesday, 20 September 2011

Tayar Terbaik Untuk Motosikal Kapcai

Duro DM1188. Bunga tiru Battlax BT090.

Aku nak buat sedikit review tentang tayar motor. Di Malaysia, harga untuk tayar soft compound memang mahal. Contohnya Bridgestone Battlax dan FDR. Tapi ada beberapa tayar soft compound pada harga berpatutan. Antaranya Duro DM1188.

Setelah hampir 2 minggu pakai, layan Kuala Klawang, Lebuh Raya Karak, Cameron Highland-Simpang Pulai dan Balik Pulau apa yang boleh aku katakan grip ketika jalan kering memang puas hati. Berbanding Maxxis m6002, grip Duro DM1188 lebih baik. Melecet. Grip ketika jalan basah juga tidak mengecewakan. Tak terasa membuang ataupun licin.


Selepas diasah...

Harga? Lain tempat lain la harganya. Tapi best price pernah aku dapat ialah RM90 (90/80), RM110 (100/70) dan RM80 (80/90). Kebanyakan kedai aku tengok letak harga antara RM115-120 (90/80). Pandai-pandailah nego.

Tahan lama tak tayar ni? Itu aku belum kira. Tapi selalunya tayar soft compound memang cepat haus.

Jadi kalau banding Maxxis m6002 VS Duro DM1188, kedua-duanya ada kelebihan. Maxxis m6002 tayar yang sesuai untuk kegunaan harian, jalan jauh, jalan basah dan meleper sikit-sikit. Tahan lama tayar ni, aku pakai jejak 15000km baru haus. Itupun garis tengah tak hilang lagi. Sangat berbaloi. Manakala Duro DM1188 sesuai untuk kaki leper dan pengguna yang mahukan tayar melekat dengan kuat di atas jalan.

Thursday, 8 September 2011

4 Tahun Kehidupan~

2006~

Lama dah tak menulis. Kehidupan bertambah sibuk. Bukan hanya sibuk dengan pelajaran dan praktikum tetapi sibuk dengan kehidupan yang menggembirakan. Alhamdulillah, kehidupan aku semakin bertambah baik. Tiada lagi hidup macam orang mati kutu. Tiada lagi kebosanan melampau dan rasa jauh.

4 tahun. Bukanlah satu jangka masa yang singkat. Awalnya, memang gila la. Dengan tak biasa dengan kehidupan baru. Sebenarnya, hidup di kawasan pedalaman bukanlah satu masalah untuk kita tidak gembira dengan hidup. Yang penting kena pandai cari dan sesuaikan diri. Dan ianya mengambil masa.

Sekarang, aku rasa selesa. Selesa dengan kehidupan di sini. Walau serba kekurangan, tapi apa ada hal. Motor ada, jelajahlah tempat orang! Cari kawan yang seminat dan sekepala, komfem meriah.

Dulu aku pernah cabar diri aku. Adakah aku akan rindukan Kuala Lipis dan IPG bila aku keluar dar tempat ini. Dan sekarang, aku dapat rasa yang mungkin aku akan rindu saat-saat manis ketika di sini bila dah keluar nanti. Satu lagi, kalau dulu aku malu nak jawab bila orang tanya belajar di mana, IPG mana dan sebagainya. Tapi sekarang, perasaan malu tu macam dah tak ada. Bangga :)


Now~

4 tahun di sini, kehidupan aku memang berbeza berbanding dengan ketika zaman sekolah. Berbeza 360 darjah yang aku sendiri tidak sangka. Aku tak sangka aku akan main motor secara tegar, gian main koner dan touring. Tak sangka pergi sekolah dan mengajar murid. Tak sangka tempat-tempat macam Fraser Hill, Bukit Tinggi, Genting Highland, Highway Karak dan Cameron Highland jadi tempat permainan aku. Sampai aku rasa kalau pergi Genting tu macam pergi shopping kat BP dari rumah jek. Dulu masa sekolah bila terfikir Genting Highland, memang mimpilah nak pergi.

Sekarang, tinggal hanya setahun. Mungkin selepas ini ada lagi kehidupan baru yang bakal mengubah apa yang aku alami sekarang. Yang penting, kena bersedia!