Saturday, 21 May 2011

Yamaha 135LC 5 Speed 2011 Malaysia


Tahniah buat pengeluar motosikal Yamaha kerana berjaya mengeluarkan sebuah moped yang memenuhi selera pengguna dan berlainan daripada moped biasa.

Yamaha 135LC 5 speed 2011 (Malaysia)...

Bagi aku, cukuplah pengeluar motosikal lain yang hanya mengeluarkan moped dengan spec biasa-biasa dan tradisional. Hanya ubah rupa moden sikit manakala teknologi enjin tiada perubahan ketara. Yang membuatkan Yamaha 135lc berbeza dengan moped lain? 4 dan 5 speed, 135cc, liquid cool, ada bakul, multi function dan monoshock untuk 4 lejang sudah memadai. Nak kasik lagi sentap, kasik sumbat twin cam (DOHC). Heh!


Gambar atas kredit to Y135C-Community Of LC'ians Spirit

Satu lagi! Beli Yamaha 135lc 5 speed 2011 terus boleh buat leper. Sebab? Tayar standard kilang dah cukup lebar. Depan 70/90, belakang 100/70. Nak lagi sedap, tukar tayar lebih grip dan footrest racing. Rim? Siap sedia lebar. Saiz belakang 2.50, depan masih tidak pasti. Jika dilihat sport rim ada lubang, Enkei?

Harga? RM7600++ OTR. Dah boleh mula booking dengarnya. :)

Wednesday, 18 May 2011

Ride Dan Bercuti Di Kuantan


Assalamualaikum semua!

Cuba kita ingat balik, bila kita tonton tv dan baca akhbar mesti kita akan terbaca tentang suatu kegilaan. Maksud di sini, sesuatu yang orang buat pelik atau obses terhadap sesuatu. Contohnya, ada yang obses terhadap manga, ada yang gila barangan antik, ada yang gila berjalan sampai sanggup merentas dunia seorang diri dan sebagainya. Aku pulak, memang gila berjalan. Kalau boleh tiap-tiap hari nak berjalan. Dulu aku cuba kawal perasaan ni disebabkan macam berlebihan. Tapi bila fikir balik, apa salahnya jadi diri sendiri? Buat sesuatu tanpa fikir pandangan orang lain terhadap kita janji benda itu tidak salah. Jadi, aku tekad untuk layan minat aku ni sepuasnya! Tiap-tiap minggu berjalan naik motor? Ahhh! Layan jek! Janji puas dan lega!

Cerita lain pulak....

Orait, dah lama aku tak tulis berkaitan aktiviti ride. Semester ni, aku berpeluang ride bersama member rapat aku memandangkan mereka melanjutkan pelajaran di Shah Alam. Jadi, dekat dan senang untuk berkumpul. Bukan macam dulu, sorang di Perlis, sorang lagi di Sarawak. Heh! Dulu, masa berjauhan, selalu berbual bila la nak dapat peluang jalan sama-sama dan sekarang semua itu menjadi kenyataan. Seronok!

Sepanjang perjalanan di Lebuh Raya Pantai Timur.

Jambatan Sungai Pahang

Sebelum-sebelum ni, aku selalu ride di kawasan pergunungan atau tanah tinggi. Jadi, kali ni tukar selera pulak ride ke kawasan kampung dan pantai. Destinasi minggu lepas yang berjaya diteroka ialah Kuantan, Pahang. Ada apa di Kuantan? Kuantan merupakan ibu negeri Pahang. Walaupun lebih kurang besar macam Batu Pahat/Muar, tapi di sini budaya dia berbeza. Kuantan terletak di tepi sungai Kuantan dan di sekelilingnya terdapat pantai yang cantik. Pergi waktu siang? Memang bosan tapi cuba pergi waktu malam. Hehe! Hidup!

Kalau malam-malam, boleh tengok sekumpulan geng-geng kereta berkumpul, geng superbike, skuter dan basikal melakukan aktiviti masing-masing. Di Teluk Cempedak misalnya, selain daripada melihat ombak menghempas pantai, kita boleh lepak di deretan kedai yang terdapat di situ. Kedai makan banyak, fastfood pun ada macam KFC dan McD 24jam. Sentiasa meriah, no hal la kalau nak stay up situ 24jam. Cuma tahan tak tahan jela. Hehe..


Teluk Cempedak

Di tepi sungai Kuantan, ada waterfront. Sambil-sambil jalan tengok sungai, boleh singgah di gerai-gerai sepanjang waterfront tu. Apa yang menarik ialah kebanyakan orang di Kuantan bertutur menggunakan dialek seakan-akan Terengganu. Berbeza dengan orang di daerah Pahang lain. Mungkin faktor sempadan negeri Terengganu. Tapi jangan risau, mereka-mereka ni kebanyakan mesra dan ramah. :)

Waterfront Sg.Kuantan

Di Kuantan, banyak pantai-pantai yang cantik. Bagi aku paling ok ialah T.Cempedak dan Pantai Balok. Cherating? Entahlah... Bosan jek aku pergi. Tentang makanan... Mungkin silap kami tak usha apa makanan istimewa di Kuantan sebelum pergi. Jadi, kami tak dapat teroka apa makanan yang best di Kuantan. Sepanjang berjalan, kami hanya makan makanan biasa-biasa jek. Cuma ada satu warong tu, air dia spesial sikit. Macam ais blended. Aku try Milo Toto namanya, peh! Boleh tahan la. Lagi style dari CoolBlog kot. Heh!


Cherating

Pantai Balok

Macam mana nak ke Kuantan? Kalau dari Kuala Lumpur, boleh ambil Lebuh Raya Karak dan Lebuh Raya Pantai Timur. Kalau dari Johor, boleh lalu jalan dalam tapi tak pasti lalu mana. Segamat rasanya ataupun Mersing.

Rasanya itu jek. Lepas ni Utara pulak nohhhhhhhh....! Satu tagline aku selalu dengar "Rock n Ride Nohhhhh!". Hehehe!

Monday, 16 May 2011

Belajar Daripada Perasaan Sedih



Entry sebelum ini telah aku luahkan apa yang terbuku dalam hati selama beberapa tahun. Dan, dari komen-komen yang diberi oleh rakan, ada benda yang aku perlu belajar...

Perasaan sedih dan bimbang masih lagi lekat di hati. Aku rasa sepanjang hidup, pada masa inilah aku mengalami perasaan sedih paling lama. Tapi daripada perasaan sedih ini, banyak aku belajar, banyak perkara aku temui. Sepanjang aku sedih ini, aku cuba berfikir dan menilai kembali kehidupan aku secara keseluruhan. Dari mula aku tadika sampailah sekarang... Alhamdulillah, tiada perkara yang aku rasa sangat berat aku lalui. Bahkan, perkara-perkara pahit yang pernah aku lalui menjadi manis. Mungkin apa yang aku lalui sekarang, aku hanya tersenyum bila teringatkannya suatu hari nanti.

Aku sebenarnya terlupa untuk bergantung harap kepada Allah apabila dilanda kekecewaan dan kesedihan. Yang aku fikir sebelum ini hanyalah berusaha. Berusaha dan mencari jalan penyelesaian dan hanya terfikir untuk berusaha mencapai apa yang aku impikan.

Bila aku fikir balik, kenapa aku selalu sedih kebelakangan ini, mungkin akibat kegagalan aku menggalas tanggungjawab yang diberi. Aku akui, banyak kelemahan diri aku dan kelemahan itulah sebenarnya yang sepatutnya menjadi kelebihan seseorang untuk menjadi guru. Senang kata, jika mahu menjadi guru perlu ada itu, ada ini. Tetapi keperluan-keperluan (SKILL) menjadi guru amatlah kurang dalam diri aku. Dan dari situ, aku sedar aku sepatutnya memperbaiki diri walau sedikit-sedikit. Sekurangnya mencuba. Bukan mencari jalan keluar tanpa berusaha untuk memperbaiki. Harap dimaafkan jika aku terlalu menyusahkan orang sekeliling.

Perasaan sedih membuatkan kita mencari dan belajar. Berbanding perasaan gembira yang mungkin tidak memberi apa-apa pengajaran. :)

Cherating

Hujung minggu lepas, aku pergi bercuti ke Kuantan dengan seorang rakan aku. Alhamdulillah, apa yang diimpikan kami beberapa tahun lalu untuk pergi ride/bercuti bersama-sama tercapai pada tahun ini. Sepanjang hampir 3 tahun lebih aku terpisah jauh dan sukar untuk berjumpa dengan rakan rapat satu sekolah, tahun ini semua itu tiada lagi. Percutian kali ini bagi aku banyak maknanya. Selain seronok melihat tempat orang, banyak perkara aku kongsi dan cerita dengan rakan aku itu. Bercerita tentang masa depan. Bercerita untuk menjadi orang yang 'hebat' suatu hari nanti. InsyaAllah. Tak perlu rasanya aku melayan rasa kecewa dengan impian yang gagal diperoleh. Tetapi, yang perlu adalah membina kembali impian baru. Hidup ini luas dan tak perlu fokus pada sesuatu perkara sahaja. :)

Hurm~ Aku rasa kalau nak bercerita sepanjang bercuti di Kuantan, panjang. Jadi, rasanya nanti aku tulis pengalaman sepanjang perjalanan ke Kuantan itu nanti. :)


Tuesday, 10 May 2011

Masalah Terbesar Dalam Diri Aku Sekarang

Gambar masa sekolah. Gambar semasa hidup aku begitu bersemangat, begitu komited dengan pelajaran dan menanam impian yang ingin dituju.


Salah satu masalah yang tidak pernah hilang dalam hidup aku sejak 2-3 tahun kebelakangan ini adalah perasaan menyesal dan kecewa.

Dalam blog ni rasanya banyak kali aku tulis dan luahkan perasaan sebegini. Setiap kali timbul perasaan menyesal dan kecewa, aku rasa tertekan dan serba tak kena. Kemudian aku tulis dalam blog untuk meredakan sedikit perasaan aku.

Apa yang aku sesalkan dan kecewakan? Aku menyesal kerana silap membuat pilihan sambung pelajaran dan kecewa apa yang aku impikan tidak menjadi kenyataan. Ok, fine. Benda ni aku dah cuba lawan. Kadang-kala, aku rasa kuat untuk lawan. Tapi, kadang-kadang, aku mula rasa macam gagal untuk melawan rasa kecewa dan mula tertekan.

Banyak faktor kenapa aku macam ni. Antaranya, life di kampus langsung tak kena dengan jiwa aku. Banyak benda serba tak masuk dengan jiwa aku. Bila tengok gambar kawan-kawan kat luar, nampak mereka gembira dengan life yang mereka lalui membuatkan aku selalu membandingkan dengan diri aku.

Faktor kawan? Aku akui, di kampus macam tak ada kawan yang sekepala dengan aku. Ada la beberapa orang kawan yang sentiasa bersama melayan motor. Atau aku jek yang lain dan pelik? Aku akui memang bersikap masih keremajaan berbanding kawan lain. Aku masih sukakan benda yang happening, enjoy, shopping dan sebagainya. Susah nak buang memandangkan sejak sekolah dah terbiasa dengan benda macam tu.

Mungkin sebenarnya perasaan ini timbul sebab aku rasa jemu sangat dengan life dalam dunia pendidikan. Dari tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, IPG dan kerja...semua berkaitan pendidikan. Mak ayah guru. Adik pun bakal guru. Pak cik mak cik guru. Jiwa aku nak sangat rasa dunia luar. Dunia yang tak ada kena mengena dengan pendidikan atau bahasa mudahnya sekolah! Jiwa aku sekarang mahukan dunia luar! Dunia baru dan sesuatu yang baru! Bukan benda sama sepanjang hayat aku!

Bosan! Tapi bukanlah semuanya membosankan. Masih ada benda yang mampu membuatkan aku tersenyum. Namun, jiwa aku masih mahukan sesuatu yang lain. Sesuatu yang aku impikan. Bukan senang nak lupakan impian yang telah lama kita impikan. Bukan mudah bagi orang yang merasa.

Aku teringin nak rasa kehidupan IPT yang sebenar. Dilayan seperti mahasiswa. Bukan seperti pelajar sekolah! Serius, seminggu dua ni hati dan jiwa aku macam ditekan. Sampai terbawa-bawa ke tidur.

Rasa rendah diri satu lagi masalah dalam diri aku. Terus terang aku cakap, sebelum ni aku cuma simpan jek dalam hati. Contoh, masa di kampung halaman. Jumpa cikgu, jumpa rakan. Mereka seronok berbual dan berkongsi tentang apa yang mereka belajar. Berbanding aku yang mungkin hanya akan senyap dan mendengar. Tiada benda yang menarik untuk dikongsi.

Selain tu, benda yang aku terkilan sangat adalah segala usaha dan impian aku masa sekolah seolah-olah terhenti di tengah jalan. Korang boleh bayangkan tak masa sekolah...korang seronok belajar sambil menanam impian. Sanggup study benda susah demi impian yang dicita-citakan. Tak pernah rasa putus asa walau belajar-belajar tak dapat. Tapi sekarang, benda yang aku belajar itu tak ada kena mengena dengan apa yang aku lalui sekarang! Seolah-olah usaha dan impian yang aku lakukan sia-sia.

Sekarang, terus terang aku cakap aku belajar dan hanya belajar. Tanpa sebarang cita-cita dan impian. Tanpa motivasi. Dan mungkin tanpa hala tuju. Senang cerita macam tak ada tujuan untuk diri aku. Selalu aku terfikir, lepas habis belajar di IPG, aku nak sambung belajar lagi. Bukan sambung peringkat lebih tinggi, tapi nak belajar benda yang aku tak dapat. Demi memuaskan diri sendiri.

Hurm~ Akhirnya dapat juga kekuatan untuk berkongsi masalah aku ni. Selama ni aku pendam jek. Buat-buat gembira. Agaknya rakan-rakan di FB aku mesti fikir life aku enjoy jek bila tengok gambar-gambar aku berjalan. Padahal aku cuba sembunyikan perasaan sebenar.

Kepada pembaca, apa sebenarnya penyelesaian kepada masalah aku? Aku dah macam hilang punca nak selesaikan masalah ni.