Thursday, 30 April 2009

The Rock Entrance Theme WWE

Salam. Kelmarin, aku pergi tengok teater "Mahkamah" yang dipersembahkan oleh Kumpulan Teater Rajuk. Ntah macamana tibe-tibe ada satu babak "The Rock" masuk gelanggang. The Rock merupakan seorang ahli gusti yang aku paling minat mase kecik-kecik dulu beb...! Hahaha...
Bile tengok babak teater yang ada The Rock tu, aku terus teringat mase kecik-kecik dulu. Pantang ada citer gusti WWF Smackdown, mesti tengok beramai-ramai bersama adik-adik. Kih3!!!
Bile The Rock masuk jek, peh! Terharu giler dengar lagu tema die masuk.

"If U Smell!!!, What The Rock!!! Is Cooking!!!

Paling mengharukan ialah mase The Rock buat Smack die! Memang menjerit lah kalau die buat Smack. Hik3!!!
Benda lain yang aku suka pasal The Rock adalah mase die angkat kening, macho beb. Mase die sedut nafas pun aku suka gak... Hahaha...
Jadi, untuk mengubat kerinduan setelah bertahun The Rock keluar dari WWF, marilah kite tengok sama-sama video The Rock nih..

video

Tuesday, 28 April 2009

Friendship


Friendship
When you feel sad and betrayed
Who can you count on every single day?
When you feel lost and alone
Who will be there for you in every way?

When you've made mistakes and bad decisions
Who can you count on to tell you you're wrong?
When you feel you can't go on
Who will be there with a feel-better song?

Look into your heart and you will find
That person you can trust is not far away.
Look deep into yourself, don't give up,
For if you do, it's yourself you'll betray.

When you're looking for answers
To all your questions and dreams,
There is one person you can count on,
It's impossible, I know, it seems.

But take a few moments to look deeper inside.
Look into your heart and there you will see.
You'll be surprised when you find out
That you've been looking at ME.


Kenangan di hadapan bangunan asrama (rumah kami sepanjang 5 tahun di SDBL)

Kenangan semasa bermain bowling di Summit Batu Pahat

Di suatu masa menemankan Nazirul membeli belah.

Lepak di Pantai Minyak Beku Batu Pahat

Majlis Reunion SKKB


Wednesday, 22 April 2009

Kalaulah Anak Murid Korang Macam Niihh...!

Ni HUruF M!!!
(Atok-atok Yang Style Pergi Sekolah)
vs
(Bapak-Bapak Baru Masuk Sekolah)

video

Saturday, 18 April 2009

Sejarah SMK Dato Bentara Luar, Batu Pahat, Johor

Selamat Sejahtera semua,
Hari ni aku telah menjumpai sebuah video yang aku cari selama ini,
Tadi aku dok la jengok-jengok Youtube,
Tiba-tiba terlintas di fikiran nak taip keyword SDBL,
Pastu dengan secara tak sengajanya,
Aku terjumpa video Sejarah Penubuhan SMK Dato Bentara Luar ni...
Waahhh!
Jom tengok ramai-ramai!


video

Friday, 17 April 2009

Keajaiban Dunia Yang Telah Ku Lawati...

Percaya atau tidak???







Hahahahahahaha! Korang pikir-pikirkanlah.


Thursday, 16 April 2009

JASON MRAZ LYRICS . 'A Beautiful Mess'


Salam. Hari ni aku terlayan plak lagu Jason Mraz ni. Sedap jugak lagu A Beautiful Mess ni. Lagi sedap didengar sambil membuat kerja kursus. Hehe... Aku memang minat Jason Mraz. Dulu tak minat giler. Tapi setelah diperdengarkan oleh kawan aku masa cuti bulan 12 dulu, terus aku minat giler. Jadi, aku kasik sikit lirik lagunyer tu. Saje2 jek. Kalau nak tengok videonyer, klik ni:


You've got the best of both worlds
You're the kind of girl who can take down a man,
And lift him back up again
You are strong but you're needy,
Humble but you're greedy
And based on your body language,
And shoddy cursive I've been reading
Your style is quite selective,
though your mind is rather reckless
Well I guess it just suggests
that this is just what happiness is

Hey, what a beautiful mess this is
It's like picking up trash in dresses

Well it kind of hurts when the kind of words you write
Kind of turn themselves into knives
And don't mind my nerve you could call it fiction
But I like being submerged in your contradictions dear
'Cause here we are, here we are

Although you were biased I love your advice
Your comebacks they're quick
And probably have to do with your insecurities
There's no shame in being crazy,
Depending on how you take these
Words I'm paraphrasing this relationship we're staging

And what a beautiful mess, yes it is
It's like picking up trash in dresses

Well it kind of hurts when the kind of words you say
Kind of turn themselves into blades
And the kind and courteous is a life I've heard
But it's nice to say that we played in the dirt
Cause here, here we are, Here we are
Here we are (x7)

We're still here
What a beautiful mess, this is
It's like taking a guess when the only answer is 'Yes'

Through, timeless words and priceless pictures We'll fly like birds not of this earth

And tides they turn and hearts disfigure
But that's no concern when we're wounded together

And we, tore our dresses and stained our shirts
But its nice today. Oh the way it was so worth it.

Wednesday, 15 April 2009

Chow dari asrama... Pertama kali tapi tak jadi... Hahaha...

Helo kawan2!!! Aku nak citer satu citer nih. Korang yang duduk satu asrama dengan aku dulu mesti ingat akulah satu-satunya budak yang tak penah chow... Jambu giler aku ekk! Tapi sekarang dah tak.. Sekarang dah (GANAS). Hahaha!

Oklah, berbalik kepada tajuk kita tu, korang tahu tak aku penah chow mase form 1, tapi mase tengah chow aku n the member patah balik sebab jalan yang kitaorang lalu telah di ROADBLOCK oleh sekumpulan anjing. Giler babun cuak! Hasrat untuk makan di sebuah kedai roti canai di jalan LIM POON tidak menjadi.

Sebab peristiwa tersebutlah aku tak penah chow mase dok asrama.. Tapi mase FORM 6, tiap-tiap hari aku chow.. Hahaha.. Lagi2 lepas warden kasik aku bawak motor ke asrama. Hua3!!!

Zaman Tingkatan 5...




Tiba-tiba, petang ni aku teringat plak zaman persekolahan dulu. Zaman sekolah lah paling best bagi aku. Semenjak masuk IPT ni, aku rasa bosan jer... Macam takda apa2 yang menyeronokkan. Memang best dah ada duit, kenderaan sendiri. Tapi rasa macam bosan berbanding zaman duduk asrama sekolah dulu. Masa sekolah, macam2 benda aku buat. Yang baik, yang jahat... Emmm... Jadi, ni aku selitkan sikit gambar masa zaman sekolah dulu. Kawan-kawan yang membuatkan hidup aku BESSSSSTTTTTT! Sebenarnya banyak lagi gambar, tp lambat la nak upload. Hehehe...

Sunday, 12 April 2009

Kuala Lipis-------------Mentakab




Peh! Hari ni aku bersama teman seperjuangan telah menaiki 4 buah Kapcai dengan jarak perjalanan 140km. Perjalanan ini menyebabkan kaki dan beberapa bahagian badan sengal-sengal ubi. Adehhhh...!

Thursday, 9 April 2009

IPTAA to Pulau Cekas. Long Journey with Kapcai..! Episod 1

Please Beware With This Motorcycle!!! Some trouble detected... Hahahaha...!




Tuesday, 7 April 2009

PENEKANAN KONSEP 5P

Strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu menekankan konsep penggabungjalinan, penyerapan, pengayaan, pemulihan dan
penilaian. Ini selaras dengan usaha memenuhi konsep bersepadu dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

a. Penggabungjalinan
Penggabungjalinan memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui proses ini, beberapa kemahiran
dapat dikuasai serentak. Cara ini juga dapat mengelakkan kebosanan dalam proses pembelajaran. Kemahiran dapat digabungjalinkan,
sama ada kemahiran yang terdapat dalam hasil pembelajaran atau kemahiran daripada mata pelajaran lain.

b. Penyerapan
Dalam pengajaran Bahasa Melayu, unsur ilmu, nilai dan kemahiran bernilai tambah seperti kemahiran berfikir, kemahiran belajar cara
belajar, kajian masa depan boleh diserapkan. Penyerapan ini mengandungi pelbagai ilmu dan disiplin dalam pelbagai mata pelajaran.

c. Pengayaan
Program pengayaan perlu diberikan penekanan dalam Kurikulum Sekolah Rendah kerana keadaan murid yang berbeza dari segi
kebolehan, keupayaan, bakat, dan minat. Murid hendaklah diberikan bahan yang berbeza untuk digunakan secara bersendirian atau
dengan bimbingan guru. Bahan seperti bahan bacaan tambahan, kad, permainan dan bahan aktiviti boleh diberikan kepada murid yang
telah menguasai kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada jangka masa yang ditentukan.

d. Pemulihan
Program pemulihan disediakan untuk membantu murid menguasai kemahiran asas yang belum dapat dikuasai dalam tempoh yang
ditetapkan. Bahan untuk program ini terdiri daripada kad, carta, bahan maujud, alat permainan, dan lain-lain yang boleh digunakan
secara berperingkat-peringkat daripada yang mudah kepada yang sukar. Pelaksanaan program ini adalah mengikut kadar kemampuan
murid menguasai sesuatu kemahiran.

e. Penilaian
Penilaian dianggap sebagai sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran. Penilaian merupakan sesuatu aktiviti untuk
mendapatkan maklumat yang berguna bagi menentukan pencapaian sesuatu objektif pengajaran atau pembelajaran. Oleh itu, penilaian
perlulah dijalankan berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Hanya melalui proses penilaian berterusan dapat dipastikan
jenis tindakan susulan yang perlu diambil ke atas seseorang murid, sama ada untuk menjalankan pemulihan atau pengayaan, dan
setelah itu barulah dapat dipastikan jenis aktiviti pemulihan atau aktiviti pengayaan yang sesuai bagi murid.

Monday, 6 April 2009

Yehh!! Assignment dah siap!!!

Alhamdulillah... Akhirnya aku berjaya menyiapkan assignment yang berlambak-lambak. Fuh!!!

Saturday, 4 April 2009

Life Is Wonderful. Jason Mraz


It takes a crane to build a crane
It takes two floors to make a story
It takes an egg to make a hen
It takes a hen to make an egg
There is no end to what I'm saying

It takes a thought to make a word
And it takes some words to make an action
And it takes some work to make it work
It takes some good to make it hurt
It takes some bad for satisfaction

Ah la la la la la la life is wonderful
Ah la la la la la la life goes full circle
Ah la la la la life is wonderful
Ah la la la la la

It takes a night to make it dawn
And it takes a day to make you yawn brother
And it takes some old to make you young
It takes some cold to know the sun
It takes the one to have the other

And it takes no time to fall in love
But it takes you years to know what love is
And it takes some fears to make you trust
It takes some tears to make it rust
It takes the dust to have it polished

Ah la la la la la la life is wonderful
Ah la la la la la la life goes full circle
Ah la la la la la la life is wonderful
Ah la la la la

It takes some silence to make sound
And it takes a loss before you found it
And it takes a road to go nowhere
It takes a toll to make you care
It takes a hole to MAKE a mountain

Ah la la la la la life is wonderful
Ah la la la la la life goes full circle
Ah la la la la la la life is wonderful
Ah la la la la la life is meaningful
Ah la la la la la la life is wonderful
Ah la la la la la life is meaningful
Ah la la la la la la life is full of
Ah la la la la la life is so full of love
Ah la la la la la life is wonderful
Ah la la la la la la life is meaningful
Ah la la la la la life is full of
Ah la la la la la life is so full of love

Thursday, 2 April 2009

Murid Mati Selepas Dirotan?


Murid mati selepas dirotan... Bila surat khabar menyiarkan berita macam ni, pasti orang akan membuat tanggapan bahawa cikgu tu giler, ganas, samseng, panas baran dan tak berperikemanusiaan. Selepas itu, ibu bapa mangsa akan buat laporan polis dan menyaman guru,sekolah atau kerajaan Malaysia. Biasalah, anak dah mampos kene rotan dengan cikgu, apalagi, saman la... Walaupun cikgu tu tak bersalah.

Aku cukup menyampah dengan berita-berita macam ni. Pihak media membuat berita melulu dan mengelirukan masyarakat. Masyarakat pula apabila membaca berita sebegini, mula fikir yang guru sekarang dah &%%&**.

Bagi aku, kalau mak bapak taknak anak diorang kene marah, pukul, rotan atau sebagainya, hantar anak diorang belajar kat sekolah monyet. Kat situ takde sape nak pukul, rotan ank korang.

Bagi pihak guru pula, perlu ada satu badan khas yang mampu membela nasib guru-guru yang tidak berdosa ini.

Wednesday, 1 April 2009

BIG. Gambar Masa BIG di Mambang

Alhamdulillah dengan limpah kurnianya akhirnya kami semua talah berjaya melaksanakan Program Bina Insan Guru di Kampung Mambang , Pekan, Pahang untuk pelajar PISMP sem1 dengan jayanya. Berkat kesungguhan dan kerjasama semua pihak program ini dapat dijalankan dengan lancar dan berkesan sekali. Walaupun pada awalnya terdapat beberapa kekalutan dan masalah berbangkit seperti kelambatan pihak pengurusan tempat menyediakan bahan masakan tetapi dengan bantuan para pensyarah dan staf-staf sokongan yang tidak jemu manghulurkan bantuan dan mencurahkan pengalaman kepada kami segala masalah yang timbul dapat diatasi dengan bijaksana.

Di kesempatan ini juga kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat terutamanya En Shafie b. Majid selaku Penyelaras program ini, para pensyarah En. Abd Jamil b. Sabdin, Cik Nor Asiah bt. Ismail, Pn. Rosmarozini bt. Che Kaparni, En. Ahmad Farzulruddin bt. Ismail, En. Shahnam b. Abd Rashid, Tn Syed Ahmad Ruslan b. Syed Abd Aziz, Ust Noorul Alimin b Naziri dan En. Zaharuddin b. Hj Omar. Tidak lupa juga kepada staf-staf sokongan yang banyak membantu dalam melicinkan perjalanan segala aktiviti kami terutamanya kepada. Turut tidak dilupakan kepada Puan Maryani dan En. Riduan daripada Unit Gerko yang sentiasa menjaga kebajikan dan keselamatan kami serta merakamkan detik-detik indah kami sepanjang kami di sana. Jasa Tuan-tuan dan Puan amat kami hargai dan sanjungi. Hanya Tuhan dapat membalasnya. Terima Kasih.

Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Tengku Ampuan Afzan (iptaa)